Κυριακή 17 Φεβρουαρίου 2013

Η πάλη ενάντια στη συνεχή απαξίωση της Ολυμπίας και της Ηλείας



Του Αθανάσιου Κατσίμπελη*
Ο ιερός τόπος της Ολυμπίας και της Ηλείας είναι η γενέτειρα, εκτός των άλλων, του σπουδαίου αγωνίσματος της πάλης, «του αθλήματος των αθλημάτων» σύμφωνα με τον Πλάτωνα. Του αθλήματος  που συμβολίζει την ανθρώπινη συμπεριφορά, τον αγώνα και την αδιάκοπη προσπάθεια του ανθρώπου, που ως παιχνίδι, από τα πρώτα χρόνια της ζωής του, παλεύει να νικήσει και να υπερβεί τις δυνατότητές του κάνοντας άθλους, σπουδαίες  πράξεις, κατορθώματα, ή επιτεύγματα.
Αυτό το αρχαίο ελληνικό πνεύμα είναι δύσκολο βέβαια  να το κατανοήσουν οι «Αθάνατοι» της Διεθνούς Ολυμπιακούς Επιτροπής και ο Πρόεδρός της Ζακ Ρογκ. Ίσως και η μητρική του γλώσσα δεν τον βοηθά να καταλάβει την ποιοτική διαφορά της ομηρικής λέξης «άθλος» από τη λέξη «σπορ»  μιας και ο άθλος  δηλώνει σπουδαία ανθρώπινα κατορθώματα για χάρη του κοινωνικού συνόλου, εμπνευσμένα από υψηλά ιδανικά και δεν συνδυάζεται απαραίτητα με το θέαμα και το υλικό κέρδος.

Σκέφτονται λοιπόν οι «Αθάνατοι» της ΔΟΕ να καταργήσουν το αγώνισμα της πάλης από το πρόγραμμα των Ολυμπιακών Αγώνων του 2020, γιατί όπως ισχυρίζονται από τη μια δεν βρίσκουν χορηγούς και το άθλημα  δεν πουλάει εισιτήρια και τηλεοπτικά δικαιώματα και από την άλλη, ζητούν να το καταργήσουν λόγω των περιπτώσεων ντοπαρίσματος αθλητών του. Δεν μας ανακοίνωσαν ωστόσο  αν σκέφτονται να καταργήσουν ακόμα και τις αρχαίες παραστάσεις από τα αγγεία και τους αμφορείς με τις εικόνες των αρχαίων αθλητών να αγωνίζονται στην Παλαίστρα της Ολυμπίας για ένα κλαδί ελιάς. Αλλά ποιος ξέρει μπορεί να το κάνουν κι αυτό, αν το απαιτήσουν οι χορηγοί των σύγχρονων Ολυμπιακών Αγώνων της ΔΟΕ.
Μια καλή ιδέα θα ήταν να επιλέξουν και νέα αγωνίσματα για τους αγώνες τους, τα «games» τους, που να προσφέρουν θέαμα και τεράστια κέρδη. Θα μπορούσαν για παράδειγμα στο μέλλον να διοργανώνουν αγώνες ρομπότ, μηχανημάτων που θα παλεύουν μέχρι θανάτου για το ποιο θα επικρατήσει εξολοθρεύοντας το αντίπαλό του μηχάνημα. Πολλά θα μπορούσαν να κάνουν και να σκεφτούν για να κερδίσουν «οι Αθάνατοι» της ΔΟΕ αλλά το θέμα είναι αν εμείς είμαστε διατεθειμένοι  να τους αφήσουμε να οικειοποιούνται το όνομα της Ολυμπίας διοργανώνοντας αγώνες που διαστρεβλώνουν την πανανθρώπινη σημασία τους, επειδή εμφανέστατα αγνοούν τους  ηθικούς σκοπούς της διοργάνωσης των Ολυμπιακών Αγώνων.
Όσο για το θέμα του ντόπινγκ των αθλητών της πάλης που επικαλούνται, θα πρέπει να τους τονίσουμε πως το φαινόμενο αυτό δεν αφορά μόνο την πάλη και η αντιμετώπιση του θα πρέπει να γίνει σύμφωνα με το πνεύμα των Ολυμπιακών Αγώνων και θα πρέπει επίσης  να τους υπενθυμίσουμε πως και το ντόπινγκ είναι ένα θέμα που αντιμετωπιζόταν πολύ αποτελεσματικά στην Αρχαία Ελλάδα. Όπως δοξασμένοι έμεναν στην ιστορία οι αθλητές που νικούσαν, έτσι ατιμασμένοι έμεναν στην ιστορία οι αθλητές που παρέβαιναν τους κανόνες. Η τιμωρία ήταν απλή και αποτελεσματική. Τους υποχρέωναν να φτιάξουν ένα άγαλμα και να το τοποθετήσουν  μπροστά από την «Κρυπτή», τη μνημειακή είσοδο του σταδίου της Ολυμπίας, πάνω στο οποίο ήταν υποχρεωμένοι να γράψουν το όνομά τους και την επαίσχυντή τους πράξη. Ακόμα και σήμερα έχουν απομείνει τα βάθρα αυτών των αγαλμάτων του Δία, γνωστών ως Ζάνες (πληθυντικός αριθμός του ονόματος Ζευς). Απλές, ανθρώπινες και δίκαιες οι τιμωρίες αυτών που δεν τηρούν τους κανόνες. Η μόνη διαφορά λοιπόν της πάλης από τα άλλα αθλήματα είναι μόνο ότι απλώς τα άλλα αθλήματα «πουλάνε».
Είναι εμφανές και μόνο από την πρόταση κατάργησης του αγωνίσματος της πάλης πως κάποιοι εκεί στη ΔΟΕ θέλουν να αφελληνίσουν τους Ολυμπιακούς αγώνες και όπως δήλωσε και ο Ολυμπιονίκης μας Πέτρος Γαλακτόπουλος:  «Πρόκειται για θέατρο σκιών από ανθρώπους που υποτίθεται ότι λατρεύουν το αρχαίο ελληνικό πνεύμα και τονίζουν πόσο σημαντική είναι η ολυμπιακή φλόγα που ανάβει στην Αρχαία Ολυμπία, εκεί που βρίσκεται θαμμένη και η καρδιά του εμπνευστή των σύγχρονων Αγώνων Πιέρ ντε Κουμπερτέν.»
Εμείς οι Ηλείοι έχουμε υποχρέωση να τεθούμε μπροστάρηδες στην πάλη ενάντια στη συνεχή απαξίωση της Ολυμπίας και της ιστορίας του τόπου μας. Μπορεί οι κυβερνήσεις μας να μας καταδικάζουν καθημερινά στην υπανάπτυξη, αλλά το ηθικό μας πλεονέκτημα εξαιτίας και μόνο του ονόματος της Ολυμπίας είναι μεγάλο. Στην Ολυμπία ανάβει η Ολυμπιακή Φλόγα και νομιμοποιεί τους αγώνες αυτούς ώστε να φέρουν τον τίτλο «Ολυμπιακοί Αγώνες». Στην ανθρωπότητα απευθύνεται στο μήνυμά του στην τελετή παράδοσης της Ολυμπιακής Φλόγας ο εκάστοτε Δήμαρχος της Αρχαίας Ολυμπίας κατά την τελετή παράδοσης της Ολυμπιακής Φλόγας. Κι εκεί μπορεί πολλά να πει σε ζωντανή σύνδεση με όλη τη Γη.
Οι Ολυμπιακοί Αγώνες είναι μια μεγάλη εθνική κληρονομιά των Ελλήνων που οφείλουμε να τη μοιραζόμαστε ως κοσμοπολίτες με τους ανθρώπους όλου του κόσμου αλλά και να είμαστε τοποτηρητές του προσανατολισμού τους. Αν οι «Αθάνατοι» επιμένουν να οδηγούν το θεσμό σε λάθος κατεύθυνση θα πρέπει να τους απαγορεύσουμε και να τους από-νομιμοποιήσουμε το δικαίωμα να χρησιμοποιούν το όνομα «Ολυμπιακοί Αγώνες» για το εμπορο-πανηγύρι τους.
Οφείλουμε ως έθνος να ηγηθούμε μιας διεθνούς εκστρατείας ενημέρωσης με σκοπό την επαναφορά της ηθικής και των αξιών του Ολυμπιακού Κινήματος. Επίκεντρο αυτής της εθνικής προσπάθειας θα πρέπει να τεθεί η Αρχαία Ολυμπία και η Ηλεία.
Μόνο έτσι θα γινόταν σαφές και στον Επίτροπο της Ε.Ε κύριο Χαν που έβλεπε εκστασιασμένος τον Ερμή του Πραξιτέλη κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Ολυμπίας πως η Ανάπτυξη της Ηλείας δεν αφορά μια τυχαία περιοχή της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Δεν μπορεί λοιπόν, επειδή μας «έτυχαν» ανεπαρκείς πολιτικοί να σταματήσουμε εμείς οι Ηλείοι την πάλη. Για να πετύχουμε όμως αυτόν τον άθλο απέναντι στη συνεχή απαξίωση της Ολυμπίας και της Ηλείας πρέπει πρώτα να βρούμε το δρόμο της Αρετής όπως αρμόζει πριν από το ξεκίνημα ενός άθλου. Στο δρόμο αυτό οφείλουμε να αντιμετωπίσουμε την «πολιτική δειλία», έχοντας ως παράδειγμα τους Ηλείους κριτές, που στην 201η Ολυμπιάδα, το 25 μ.Χ. τιμώρησαν τον παγκρατιαστή Σαραπίων, επειδή μία ημέρα πριν από τον αγώνα φοβήθηκε τόσο πολύ, ώστε έφυγε κρυφά. Αυτός ήταν και ο μόνος αθλητής στην ιστορία των Ολυμπιακών Αγώνων που τιμωρήθηκε για δειλία.
*Δάσκαλος-M.Ed, Νομικός.