Τρίτη 1 Ιουνίου 2010

Παγίδα για τα παιδιά δίπλα από παιδική χαρά στο Επαρχείο Πύργου....







Μια παγίδα ,που ευτυχώς μέχρι στιγμής δεν έχει επιφέρει θλιβερά αποτελέσματα, υπάρχει για τα παιδιά της πόλης μας δίπλα από την παιδική χαρά στο Επαρχείο Πύργου.Πόσοι άραγε γονείς που πάνε τα παιδιά τους να παίξουν γνωρίζουν αυτή την παγίδα;

Ρωτάμε κάθε αρμόδια αρχή :

1.Θεωρείτε επικίνδυνο ή όχι το συγκεκριμένο αφύλακτο φρεάτιο;

2.Ποιος έχει την ευθύνη φύλαξης και συντήρησής του;

3.Ποιος θα έχει την ευθύνη σε περίπτωση ατυχήματος;

4.Δικαιολογούνται τέτοιοι κίνδυνοι για τα παιδιά δίπλα σε παιδικές χαρές;

Παρασκευή 23 Απριλίου 2010

Τα παιδιά του Πύργου Ηλείας ...κινδυνεύουν στις "παιδικές χαρές" της πόλης



Στον προϋπολογισμό 2010 του Δήμου Πύργου Ηλείας υπάρχει στον Κ.Α. 30.7332.20 με τίτλο «Συντηρήσεις παιδικών χαρών» εγγεγραμμένη πίστωση 50.000,00 € !!!!!!!!!!!!!!!
Το διαβάσαμε στο blog
ΠΥΡΓΟΤΗΣ και αποτελεί ένα θέμα πολύ σοβαρό για όλους τους δημότες του Πύργου που τα παιδιά τους κινδυνέυουν στις απαράδεκτες και κακοσυντηρημένες παιδικές χαρές του Δήμου Πύργου.
Καμία στην κυριολεξία δεν πληροί τις προδιαγραφές του νόμου. Η' μήπως τις πληροί;

ΓΝΩΡΙΖΕΤΕ ΑΡΑΓΕ ΚΥΡΙΕ ΔΗΜΑΡΧΕ ΠΩΣ : Σύμφωνα με τη Σύμβαση του Ο.Η.Ε. για τα Δικαιώματα του Παιδιού πρέπει να διασφαλίζεται σε κάθε παιδί ένα επίπεδο ζωής που να επιτρέπει τη σωματική, πνευματική, ψυχική, ηθική και κοινωνική ανάπτυξή του. Στο πλαίσιο αυτό αναφαίρετο δικαίωμα του παιδιού συνιστούν οι δραστηριότητες του ελεύθερου χρόνου, η ενασχόληση με τα ψυχαγωγικά παιχνίδια και, γενικότερα, με δραστηριότητες οι οποίες είναι κατάλληλες για την ηλικία του. Μέσα από το παιχνίδι το παιδί αναπτύσσει την προσωπικότητά του, κοινωνικοποιείται και διευρύνει τη φαντασία και τη δημιουργικότητά του. Αποτελεί, συνεπώς, χρέος της Πολιτείας να μεριμνά για την εξασφάλιση όλων των αναγκαίων προϋποθέσεων για ασφαλές παιδικό παιχνίδι. Οι νέες συνθήκες ζωής ωθούν τους γονείς και τα παιδιά στις παιδικές χαρές των Δήμων και των Κοινοτήτων, όπως επίσης και στους παιδότοπους.

ΓΝΩΡΙΖΕΤΕ ΜΗΠΩΣ ΩΣ ΝΟΜΙΚΟΣ ΠΩΣ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΙ ΕΝΑΣ ΝΟΜΟΣ : 28492/18.5.2009 (ΦΕΚ 931 Β΄) «Καθορισμός των προϋποθέσεων και των τεχνικών προδιαγραφών για την κατασκευή και τη λειτουργία των παιδικών χαρών των Δήμων και των Κοινοτήτων, τα όργανα και τη διαδικασία αδειοδότησης και ελέγχου τους»

Προβλέπεται στον νόμο πότε ένας χώρος κρίνεται κατάλληλος, ώστε να δημιουργηθεί μια παιδική χαρά (π.χ. να μη γειτνιάζει με εγκαταστάσεις ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας ή να μη βρίσκεται κοντά σε εστίες μολύνσεων κλπ.).
Ορίζεται πώς πρέπει να σχεδιάζεται μία παιδική χαρά, ακολουθώντας τις αρχές του αειφόρου σχεδιασμού (ηλιακά φωτιστικά, κάδοι ανακύκλωσης, ανακύκλωση του νερού για την άρδευση των φυτών κλπ.), καθώς επίσης και τι πρέπει να διαθέτει μία παιδική χαρά (π.χ. ζώνες πρασίνου, πόσιμο νερό, καθίσματα για συνοδούς κλπ.).
Τίθενται σύγχρονα πρότυπα ασφαλείας για τον εξοπλισμό, τα όργανα και τις κατασκευές της παιδικής χαράς, τα οποία πιστοποιούνται από τον ΕΛΟΤ, μέσω διενέργειας τακτικών, ανά διετία, ελέγχων και έκδοσης αντίστοιχων πιστοποιητικών.(ΑΡΑΓΕ ΤΑ ΕΧΕΙ Ο ΔΗΜΟΣ ΜΑΣ ΑΥΤΑ ΤΑ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΑ;;)
Καθορίζονται ειδικές προδιαγραφές ασφαλείας για μικρές και μεγάλες παιδικές χαρές. Με τον τρόπο αυτόν εκλείπει και το φαινόμενο να τοποθετείται μία μεμονωμένη εγκατάσταση σε οποιονδήποτε κενό χώρο.
Πιστοποιείται η καταλληλότητα, με ειδικό σήμα.!!!!
Λαμβάνεται ειδική μέριμνα για τα παιδιά με αναπηρίες.!!!!! (Ε ΟΣΟ ΓΙΑΥΤΟ ...!!)
Καθιερώνεται υποχρεωτικός ορισμός υπευθύνου από τη δημοτική αρχή για τη σωστή λειτουργία και συντήρηση της παιδικής χαράς. !!! (ΕΧΕΤΕ ΚΥΡΙΕ ΔΗΜΑΡΧΕ ΥΠΕΥΘΥΝΟΥΣ;;)
Προβλέπεται λειτουργία τριμελούς Επιτροπής Ελέγχου Παιδικών Χαρών σε κάθε νομό, με απόφαση του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας.(ΚΥΡΙΕ ΓΕΝΙΚΕ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΥΤΗ Η ΕΠΙΤΡΟΠΗ;;)
Η Επιτροπή αυτή χορηγεί και ανανεώνει το πιστοποιητικό καταλληλότητας.!!!!

Όλες οι δημοτικές και κοινοτικές αρχές υποχρεούνται να προσαρμόσουν στις νέες συνθήκες τις παιδικές χαρές που ήδη λειτουργούν ως τις 31.12.2012.(ΜΕ ΤΟ ΠΟΣΟ ΤΩΝ 50.000 ευρώ δεν μπορούσαμε να κάνουμε κάτι;) Η προσαρμογή του θα πιστοποιείται από την Επιτροπή Ελέγχου Παιδικών Χαρών με την έκδοση πιστοποιητικού καταλληλότητας και τη χορήγηση του ειδικού σήματος.
Η παιδική χαρά λειτουργεί με ευθύνη του Δήμου ή της Κοινότητας. Αν η Επιτροπή Ελέγχου διαπιστώσει ότι δεν πληρούται κάποιος από τους όρους ή τις προϋποθέσεις βάσει των οποίων είχε χορηγηθεί το πιστοποιητικό καταλληλότητας ή ότι δεν υπάρχει συμμόρφωση στους κανόνες που έχουν τεθεί, αφαιρεί το σήμα καταλληλότητας και επιβάλλει τη διακοπή της λειτουργίας της παιδικής χαράς.



ΑΝ ΔΕΝ ΠΛΗΡΟΥΝ ΚΥΡΙΕ ΔΗΜΑΡΧΕ ΟΙ ΠΑΙΔΙΚΕΣ ΧΑΡΕΣ ΠΟΥ ΕΧΕΤΕ ΣΕ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΙΣ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΚΑΙ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΤΙΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΕΤΕ ΝΑ ΤΙΣ ΚΛΕΙΣΕΤΕ...ΚΑΛΥΤΕΡΑ! ΓΙΑΤΙ ΑΝ ΠΑΘΕΙ ΚΑΠΟΙΟ ΠΑΙΔΙ ΤΙΠΟΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΜΕΛΕΙΑ ΣΑΣ ΑΥΤΗ Η ΕΥΘΥΝΗ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΔΙΚΗ ΣΑΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΥΠΕΥΘΥΝΩΝ ΑΝΤΙΔΗΜΑΡΧΩΝ ΣΑΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΑΙΔΙΚΕΣ ΧΑΡΕΣ!

ΤΙΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΤΙΣ ΠΗΡΑΜΕ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΥΡΓΟΤΗ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΚΑΝΕΙ ΕΝΑ ΚΑΤΑΠΛΗΚΤΙΚΟ ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΙΚΗ ΧΑΡΑ ΣΤΙΣ ΕΡΓΑΤΙΚΕΣ ΚΑΤΟΙΚΙΕΣ

Πέμπτη 22 Απριλίου 2010

Η Ημέρα της γης μέσα από τον μύθο του Ερυσίχθονα


Του Αθανάσιου Κατσίμπελη *

Η Ημέρα της Γης γιορτάζεται κάθε χρόνο από το 1970, στις 22 Απριλίου, με στόχο την κινητοποίηση ανθρώπων, κυβερνήσεων, επιχειρήσεων και οργανισμών, για ένα ζωντανό πλανήτη. Πρόκειται για μια σειρά εκδηλώσεων που ξεκίνησαν το 1970, με πρωτοβουλία οικολογικών οργανώσεων και πρωτοβουλιών πολιτών. Δεν είναι δηλαδή μια γιορτή των επισήμων, αντίθετα μια πρωτοβουλία ευαισθητοποιημένων πολιτών που κινητοποιούνται για να προστατέψουν τη Γη, τη φύση και τους ανθρώπους της με ποικιλία εκδηλώσεων. Αμερικανικής εμπνεύσεως, καθιερώθηκε το 1970 στις ΗΠΑ, με πρωτοβουλία του γερουσιαστή Γκέιλορντ Νέλσον, ενός πολιτικού με περιβαλλοντικές ανησυχίες. Με τα χρόνια, η «Μέρα της Γης» ξεφεύγει από το αμερικάνικο πλαίσιο, όπου αποδεικνύεται αρκετά δημοφιλής, και εξαπλώνεται σε ολόκληρο τον κόσμο.

Τη σημερινή Μέρα της γης ο ελληνικός λαός βιώνει μια βαθύτατη οικονομική κρίση η οποία έχει τις ίδιες αιτίες με την καταστροφή του πλανήτη που εντάθηκε τα τελευταία χρόνια. Το χρήμα και η κατανάλωση ανάχθηκαν σε κοινωνικό προϊόν των πάντων και η κοινωνία μας θεώρησε τα πάντα - τη θεά Γαία της ελληνικής μυθολογίας, τα ποτάμια, τους φυσικούς πόρους καθώς και την εργατική δύναμη των πολιτών του πλανήτη - σε απλά προϊόντα προς εκμετάλλευση για την αποκόμιση μεγαλύτερου κέρδους.

Αν και η ηλικία του Homo sapiens είναι μικρότερη από το ένα δεκάκις χιλιοστό της ηλικίας της Γης ο νεοφερμένος άνθρωπος διαχρονικά φέρθηκε με αλαζονεία και έλλειψη σεβασμού προς αυτήν. Ο μύθος του Ερυσίχθονα παραμένει αναλλοίωτος και επίκαιρος και αποτελεί ένα μήνυμα των αρχαίων προγόνων μας σε εμάς τους σύγχρονους Έλληνες, τους πολιτικούς μας αλλά και την ανθρωπότητα.

Ο Ερυσίχθονας**, γιός του Τρίοπα, ήταν Θεσσαλός. Βλάσφημος, ασεβής, βίαιος και υπερόπτης, μισούσε τους θεούς. Μια φορά διέταξε τους υπηρέτες του να κόψουν μια ιερή βελανιδιά, για να κτίσει εκεί το παλάτι του, που ήταν αφιερωμένη στη θεά Δήμητρα και γύρω της χόρευαν οι Δρυάδες. Οι θεϊκές προειδοποιήσεις δεν μπόρεσαν να τον μεταπείσουν να αποφύγει την ιεροσυλία. Μάλιστα όταν αυτοί δίστασαν, άρπαξε ένα τσεκούρι και είπε: «Δεν με ενδιαφέρει αν το δέντρο αυτό το αγαπά η θεά. Ακόμα και η ίδια η θεά αν ήταν, θα την έριχνα κάτω αν στεκόταν στο δρόμο μου».Κάποιος από τους παριστάμενους προσπάθησε να τον σταματήσει και ο Ερυσίχθονας τον σκότωσε, λέγοντας: «Ορίστε η ανταμοιβή για τον οίκτο σου».

Οι Δρυάδες, βλέποντας με θλίψη πεσμένο πια κατάχαμα το πιο περίφημο δέντρο του δάσους, πήγαν στη θεά Δήμητρα και ζήτησαν την τιμωρία του Ερυσίχθονα. Η Δήμητρα συμφώνησε και ζήτησε από τον μεγαλύτερο εχθρό της, την Πείνα, που κατοικούσε στη Σκυθία μαζί με τον Τρόμο και το Κρύο (μέσω αγγελιοφόρου γιατί απαγορευόταν να έρθει σε επαφή μαζί της), να κυριεύσει τα εντόσθια του Ερυσίχθονα. Της παρήγγειλε ούτε η δύναμη των δώρων της (της Δήμητρας), αλλά ούτε και καμιά αφθονία να μην τον ανακουφίζει. Η Πείνα υπάκουσε στις εντολές της Δήμητρας και ένα βράδυ που ο Ερυσίχθονας κοιμόταν, κυρίευσε τα σωθικά του. Μετά έφυγε από τη γη της Αφθονίας (τη Θεσσαλία) για να γυρίσει στη φρικτή πατρίδα της.

Ο Ερυσίχθονας ονειρευόταν στον ύπνο του ότι πεινούσε και όταν πλέον ξύπνησε, η πείνα του είχε γίνει τεράστια. Αμέσως ζήτησε να του φέρουν τροφή. Όμως όλο το φαγητό της Γης δεν του έφτανε. Η πείνα του έγινε τόση όσο ο ωκεανός. Η περιουσία του εξανεμίστηκε. Η κόρη του Μύστρα, που είχε το χάρισμα να μεταμορφώνεται (της το είχε δώσει κάποτε ο Ποσειδώνας) σκέφτηκε να πουληθεί σαν σκλάβα για να σώσει τον πατέρα της από την καταστροφή. Κάθε φορά που πουλιόταν σαν σκλάβα μεταμορφωνόταν κι ερχόταν να πουληθεί και πάλι, προμηθεύοντας έτσι με χρήματα τον πατέρα της για να ικανοποιήσει την ακόρεστη πείνα του.

Στο τέλος ο Ερυσίχθονας άρχισε να κατασπαράζει τα ίδια του τα μέλη. Αγωνιζόταν να τραφεί τρώγοντας το ίδιο του το σώμα. Ώσπου ο θάνατος τον απάλλαξε από την εκδίκηση της Δήμητρας.

Ο ρόλος του Ερυσίχθονα στο συγκεκριμένο μύθο είναι εμφανής. Ομοιότητες με τη σημερινή οικονομική και οικολογική κρίση, τους πολιτικούς μας και την έλευση του Δ.Ν.Τ στη χώρα μας ίσως δεν είναι τυχαίες. Το μόνο που τον ενδιέφερε ήταν πως θα ικανοποιήσει τον εγωισμό του περισσότερο. Πώς θα κυριαρχήσει απόλυτα στη φύση χωρίς να τον ενδιαφέρουν οι συνέπειες. Πώς θα ικανοποιήσει τις παράλογες απαιτήσεις του. Ζητούσε όλο και περισσότερα.

Σύγχρονοι Ερυσίχθονες…πολλοί. Οι ηγέτες των κρατών που αρνούνται να υπογράψουν τις διεθνείς συμβάσεις και τα πρωτόκολλα για την προστασία της Γης. Όλοι όσοι σκέφτονται μόνο το πρόσκαιρο κέρδος και το ατομικό συμφέρον αδιαφορώντας για τις ανεπανόρθωτές βλάβες που προκαλούν στο περιβάλλον. Όλοι όσοι υποθηκεύουν το μέλλον των επόμενων γενιών, όσοι συσσωρεύουν πλούτο αδιαφορώντας για το ευρύτερο κοινωνικό σύνολο και η όρεξή τους δεν τελειώνει ποτέ. Όλοι όσοι επιβάλλουν τη νοοτροπία του ωχαδερφισμού και της αδιαφορίας.

Πρόθυμοι υπηρέτες, οι οποίοι θα ικανοποιήσουν απόλυτα την κάθε τους επιδίωξη; Πολλοί και στον αρχαίο μύθο και στη σύγχρονη πραγματικότητα. Άτομα άβουλα. πειθήνια όργανα, τα οποία ενεργούν χωρίς να σκέφτονται, χωρίς να έχουν τη δυνατότητα να σκεφτούν ορθολογικά, χωρίς να έχουν τη δυνατότητα να κρίνουν τις αποφάσεις, να αρνηθούν να τις εκτελέσουν, να αντισταθούν. Τις επιπτώσεις από τις ενέργειές τους τις γεύονται όλοι χωρίς διακρίσεις και περισσότερο από όλους οι νέοι άνθρωποι….
*Δάσκαλος-Μ.ed, Νομικός Αναπληρωτής Υπεύθυνος του Κέντρου Περιβαλλοντική Εκπαίδευσης Κρεστένων Ηλείας

**Η απόδοση του μύθου από το βιβλίο του Δ.Παπαθανασίου Οι περιπέτειες του Αναπλαγυαλούχα, εκδ.Λιβάνη, 2007.

Τετάρτη 21 Απριλίου 2010

Το ΚΑΤΑΚΟΛΟ περιμένει....






Τα πλοία έρχονται,οι τουρίστες αυξάνονται,το λιμάνι παραμένει στα ίδια...θα το γράφουμε και θα το ξαναγράφουμε μήπως και κάποιος αποφασίσει να καθαρίσει το χώρο που οδηγεί στη παραλία και κάνει κάτι που να μη μας εμφανίζει ώς άθλια τριτοκοσμική χώρα που δε σέβεται τους ανθρώπους που επιλέγουν να έρθουν εδώ και να περάσουν έστω και λίγες ώρες...Για να δούμε,υπάρχει κανείς που θα το καταλάβει;
H.V.M

Τρίτη 20 Απριλίου 2010

Η μεγάλη ξύλινη πόρτα και το παρκάκι του θεάτρου ΑΠΟΛΛΩΝ ζητούν την αγάπη και τη στοργή του Δήμου Πύργου









Mια πόρτα ξύλινη στο Θέατρο Απόλλων που αποτελεί κόσμημα για την πόλη μας.
Αυτή λοιπόν η Πόρτα εδώ και χρόνια έχει "ξυστεί" με σκοπό να βαφτεί...Κι ακόμα περιμένει!!!

Όσο για το γειτονικό παρκάκι η αγάπη του Δήμου Πύργου είναι εμφανής!!

Δευτέρα 19 Απριλίου 2010

Λιάνα Γούτα και Εύα Καϊλή απαντούν στο Πύργος-news για περιβαλλοντικά ζητήματα του Νομού Ηλείας


"Αφού δεν ασχολούνται οι τοπικοί άρχοντές μας ή δεν δύνανται λόγω έλλειψης δύναμης επιρροής, βρες κάποιον από τη κεντρική πολιτική σκηνή να απαντήσει σε ερωτήματα άλυτα, που η καθημερινή θέα των καμένων δεν μας επιτρέπει να προσπερνάμε" μου είπε φίλος δημοσιογράφος από την Ηλεία. Σκέφτηκα, λοιπόν, να βρω πρόσωπα με σχετική γνώση για το περιβάλλον και αποδεδειγμένη επί του πρακτέου περιβαλλοντική ευαισθησία. Πρόσωπα, όμως, που η γνώμη τους θα εισακουστεί και ενδεχομένως θα προκαλέσει. Πρόσωπα με αναγνωσιμότητα, γνώση και άποψη. Πρόσωπα που αγαπούν την πολιτική των πράξεων και όχι των λόγων. Συνεπώς, φρέσκα πρόσωπα που γαλουχήθηκαν πολιτικά σε επιτακτικούς καιρούς για τομές και όχι σε μια εποχή επανάπαυσης και απραγίας. Αν συνδυάζουν και μια αντικειμενικά ωραία παρουσία, ακόμα καλύτερα. Έτσι, συνειρμικά κατέληξα σε δύο γυναίκες, που αν και εκτός συστήματος έχουν την δυνατότητα ο λόγος τους να εισακούγεται εκεί που πρέπει και όπως πρέπει. Ξεχώρισα δύο κυρίες από μία πόλη που έχει τα δικά της προβλήματα και πολλές φορές ερωτώνται γι' αυτά και καλούνται να προτείνουν λύσεις. Εκ τούτου, θα είχε νομίζω ιδιαίτερο ενδιαφέρον να τους κοινοποιηθούν προβλήματα μιας άλλης περιοχής και με την αντικειμενικότητα που ορίζει η απόσταση, αλλά και τη σχετική γνώση, να μιλήσουν γι' αυτά.

Εύα Καϊλή και Λιάνα Γούτα, οι δύο θεσσαλονικιές κυρίες της κεντρικής πολιτικής σκηνής,

μιλούν στο Πύργος-news για θέματα που ταλανίζουν τον Νομό Ηλείας..

Κλείσαμε δυόμισι χρόνια από τις καταστροφικές πυρκαγιές στην περιοχή της Ηλείας κι ακόμα οι πολίτες του Νομού έχουν πολλά ερωτήματα αναπάντητα. Ποιοι ευθύνονται; Tι έγιναν τα χρήματα; Γιατί η κυβέρνηση της ΝΔ δεν υλοποίησε το σχέδιο ανάπτυξης της Ηλείας, μετά τη μεγάλη φωτιά, όπως ο ίδιος ο κ. Καραμανλής είχε δεσμευτεί και γιατί ο Γιώργος Παπανδρέου δεν σπεύδει να υλοποιήσει όλα όσα προεκλογικά ο ίδιος δεσμεύτηκε;


Εύα Καϊλή: Δυστυχώς, οι μνήμες από τις καταστροφικές πυρκαγιές του Αυγούστου του 2007 στην Ηλεία είναι ακόμα νωπές. Το κόστος δυσβάσταχτο και σε πολλές περιπτώσεις δυσαναπλήρωτο. Τι να προλάβει να μετρήσει κανείς; τις απώλειες σε ανθρώπινες ζωές; τις υλικές ζημιές στα σπίτια και στις περιουσίες των κατοίκων; την καταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος; ή στο τέλος το τρωθέν κύρος ενός Κράτους, που στα μάτια της διεθνούς κοινότητας εμφάνισε ξεκάθαρα την αναλγησία του, την έλλειψη στοιχειώδους σχεδιασμού, συντονισμού και οργάνωσης και εντέλει την απουσία οιασδήποτε πρόληψης. Εκτός όμως όλων των παραπάνω, επιβεβαιώθηκε στο χρονικό διάστημα που διανύσαμε από τότε μέχρι σήμερα ότι δεν υπήρχε ούτε είχε εκπονηθεί κάποιο συγκεκριμένο σχέδιο από την προηγούμενη Κυβέρνηση για την άμεση αντιμετώπιση αυτής της δυσάρεστης πραγματικότητας και την ανάπτυξη της περιοχής της Ηλείας μετά τις πυρκαγιές. Το μοναδικό που θυμάμαι εκείνη την περίοδο πριν από τις Βουλευτικές εκλογές του Σεπτεμβρίου, ήταν η γκεμπελική συμπεριφορά του κυβερνητικού εκπροσώπου κ. Θ. Ρουσόπουλου, που προσπαθούσε να κρατήσει τα προσχήματα καθώς και το οικονομικό βοήθημα που δόθηκε στους πληγέντες, χωρίς σχεδιασμό, χωρίς έναν υποτυπώδη ελεγκτικό μηχανισμό, γεγονός που δημιούργησε υπόνοιες σε όλους τους Έλληνες για το που πηγαίνουν τα χρήματα και πως αυτά διαχειρίζονται. Επιπλέον, θυμάμαι την συγκινητική συμβολή των απλών πολιτών, οργανώσεων ακόμα και του ΠΑΣΟΚ που διέθεσε περί τα 1,5 εκατ. € από την διαφημιστική του καμπάνια για τις εκλογές του 2007 προς ανακούφιση των πληγέντων. Εκείνα τα χρήματα που είχαν συγκεντρωθεί ανέλαβε να τα διαχειριστεί ο κ. Μολυβιάτης. Τι έγιναν τελικά αυτά τα χρήματα ;

Για την σημερινή Κυβέρνηση, η ανάπτυξη στην Περιφέρεια αποτελεί το κυρίαρχο στοίχημα και το απόλυτο κριτήριο επιτυχίας του έργου της. Μόνο μέσω της Περιφερειακής ανάπτυξης μπορεί η χώρα να ανασυγκροτηθεί και να «αποδράσει» από το τέλμα και την αβεβαιότητα, στην οποία περιήλθε από τους απαράδεκτους και ερασιτεχνικούς χειρισμούς της προηγούμενης Κυβέρνησης. Η νέα αρχιτεκτονική δομή που προτείνεται μέσω του σχεδίου «Καλλικράτη», η εντατικοποίηση των ρυθμών απορρόφησης των κονδυλίων του ΕΣΠΑ ιδιαίτερα στην Περιφέρεια, μπορούν να αποτελέσουν τα χρήσιμα εργαλεία για την υλοποίηση του παραπάνω στόχου. Στο παραπάνω πλαίσιο και η περιοχή της Ηλείας μπορεί να διαδραματίσει το δικό της ρόλο και λόγω των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών της (φυσικός πλούτος, αρχαιολογικό ενδιαφέρον, αγροτικές δραστηριότητες) να πρωτοστατήσει σε αυτή την προσπάθεια.

Η αλήθεια βέβαια είναι ότι ούτε και εμείς ως Κυβέρνηση δεν ξεκινήσαμε την υλοποίηση του σχεδίου ανασυγκρότησης της Ηλείας, για το οποίο ο ίδιος ο Πρωθυπουργός δεσμεύτηκε. Στο διάστημα που ακολούθησε από τις Βουλευτικές εκλογές του Οκτωβρίου 2009, όπως όλοι γνωρίζετε, η Ελληνική οικονομία βρέθηκε στην δίνη της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης και σε αυτή την δύσκολή καμπή η Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ και ο Πρωθυπουργός Γ. Παπανδρέου κλήθηκαν να διαχειριστούν τις τύχες της χώρας μας και να αποσοβήσουν την μαθηματικά βέβαιη πτώχευση της. Δόθηκε λοιπόν, όπως είναι λογικό, πρωτίστως σημασία στην διάσωση της Ελληνικής Οικονομίας. Το τελευταίο διάστημα όλοι γίναμε μάρτυρες της τιτάνιας προσπάθειας του Πρωθυπουργού να αντιμετωπίσει τους διεθνείς κερδοσκόπους και να πετύχει τελικά στην πρόσφατη Σύνοδο Κορυφής των Βρυξελλών την πολιτική στήριξη της ΕΕ. Επιπρόσθετα, η σημερινή Κυβέρνηση θέλει άμεσα να προχωρήσει στις οποίες διαρθρωτικές αλλαγές, π.χ. στο φορολογικό, στο ασφαλιστικό, στην αναδιοργάνωση του κράτους, απαιτούνται για την στήριξη της οικονομίας. Το τελευταίο κομμάτι του παζλ αφορά στην ανάπτυξη, η οποία θα στηριχθεί στις παραπάνω διαρθρωτικές αλλαγές και θα αποτελέσει την εγγύηση ότι δεν θα πάνε χαμένες, όπως σε άλλες περιόδους λιτότητας, οι θυσίες των εργαζομένων που σηκώνουν το μεγαλύτερο βάρος της οικονομικής/δημοσιονομικής κρίσης. Στα πλαίσια λοιπόν αυτής της επιδιωκόμενης ανάπτυξης, η οποία αναμένεται να ξεκινήσει άμεσα μέσα στο 2010, η περιοχή της Ηλείας θα αποτελέσει προτεραιότητα βάσει και των εξαγγελιών του σημερινού Πρωθυπουργού.

Λιάνα Γούτα: Βάζετε πολλά και βασικά ερωτήματα μαζί. Πράγματι μετά από μια τέτοια καταστροφή αυτού του μεγέθους, με διαστάσεις κοινωνικές, οικονομικές, περιβαλλοντικές, με απώλειες ανθρώπινων ζωών και περιουσιών, όπου οι προσπάθειες και οι κόποι μιας ζωής καταστρέφονται, αλλά και η περιβαλλοντική καταστροφή είναι ανυπολόγιστη, τα ερωτήματα είναι πράγματι πολλά. Έχοντας θητεύσει χρόνια στον τομέα της βιομηχανικής ασφάλειας και των ατυχημάτων μεγάλης έκτασης, ξέρω ότι το πρώτο πράγμα που πρέπει να γίνει μετά την καταστολή του περιστατικού είναι να γίνει μια εμπεριστατωμένη, τεχνοκρατική ανάλυση των γεγονότων, του τί πήγε στραβά, τί έφταιξε, ποια ήταν τα προβλήματα των υποδομών και του εξοπλισμού, ποιες οι οργανωτικές αδυναμίες, ποια τα λάθη χειρισμών και αποφάσεων. Κι όλα αυτά με ένα διπλό σκοπό... Πρώτον την απόδοση ευθυνών, αλλά ίσως ακόμα σημαντικότερο, την εξαγωγή συμπερασμάτων για τη λήψη διορθωτικών ενεργειών προκειμένου να αποφευχθούν στο μέλλον τα ίδια λάθη και να αποτραπεί η εκδήλωση παρόμοιων περιστατικών. Φοβάμαι ότι οι απαντήσεις σε αυτά τα τεχνοκρατικά ερωτήματα δεν ήταν σαφείς προς τον κόσμο. Μπορεί να αποτέλεσαν αντικείμενο εσωτερικών διερευνήσεων στις υπηρεσίες και τους φορείς, ωστόσο η κοινή γνώμη δεν είχε τη σχετική πληροφόρηση ούτε τις ικανοποιητικές απαντήσεις που θα την έκαναν να νιώθει πιο ασφαλής στο μέλλον για την πρόληψη και την αποτροπή τέτοιων καταστροφών.

Σε ό,τι αφορά την αποκατάσταση, σχέδιο υπήρξε και ανακοινώθηκε σύντομα μετά την καταστροφή και ορισμένα σημαντικά πράγματα προχώρησαν. Από τους πρώτους μήνες έγιναν έργα υποδομής άμεσης προτεραιότητας (αντιπλημμυρικά και αντιδιαβρωτικά), υπήρξε μέριμνα για την αποκατάσταση των αρχαιολογικών περιοχών, τα δυο χωριά που επλήγησαν περισσότερο, η Αρτέμιδα και η Μάκιστος έτυχαν της μεγαλύτερης βοήθειας ανάπλασης, δημιουργήθηκε από την πρώτη στιγμή το Ειδικό Ταμείο Αρωγής που στήριξε την ανοικοδόμηση της ευρύτερης περιοχής. Τα νούμερα λένε πως πάνω από 1100 σπίτια ανακατασκευάστηκαν ή βρίσκονται σε κάποιο στάδιο ανακατασκευτής ή επισκευής, το κεφάλαιο του Ειδικού Ταμείου Αρωγής που δημιουργήθηκε από την πρώτη στιγμή της καταστροφής έφτασαν περίπου τα 205 εκ ευρώ εκ των οποίων εκταμιεύτηκαν περίπου το 1/3 για έργα οδοποιίας, αντιμετώπισης πλημμυρών και διάβρωσης και τα υπόλοιπα διοχετεύονται σταδιακά για την πρόοδο των έργων αποκατάστασης. Ενώ και τα κοινοτικά κονδύλια που εξασφαλίσθηκαν ήταν ψηλά.

Η μεγαλύτερη όμως πληγή είναι η αποκατάσταση και η αναζωογόνηση του φυσικού κεφαλαίου της περιοχής και άρα και της τοπικής οικονομίας. Αυτό είναι βέβαια κάτι πιο μακροπρόθεσμο που χρειάζεται σχεδιασμό σε βάθος χρόνου με μια νέα αντίληψη περί ανάπτυξης και τοπικής οικονομίας.

Ωστόσο δρομολογήθηκαν μέτρα και εξασφαλίσθηκαν κονδύλια. Σήμερα, δυόμισι χρόνια μετά, φαίνεται πως ένα μέρος των κονδυλίων αξιοποιήθηκε, όχι όμως όλα. Το πρόβλημα είναι πολυπαραγοντικό και για ακόμα μια φορά ανέδειξε τις τεράστιες αδυναμίες και τα συσσωρευμένα προβλήματα της δημόσιας διοίκησης, της παράνομης και άναρχης δόμησης, του πρόχειρου ή του ανύπαρκτου σχεδιασμού.

Ο Γ. Παπανδρέου την πρώτη βδομάδα μετά την εκλογή του έκανε μια μεγάλη επικοινωνιακή επιχείρηση επίσκεψής του στην περιοχή. Είναι εύκολο να κάνει κανείς κριτική σε ό,τι προηγήθηκε και να υπόσχεται μεγάλες κουβέντες. Το θέμα είναι τί άλλαξε τους τελευταίους μήνες από τις υποσχέσεις του κ. Παπανδρέου. Ωστόσο η ερώτηση είναι ρητορική, γιατί νομίζω ότι όλες οι παρατάξεις πρέπει να σταματήσουν να ποντάρουν πάνω σε αυτό το θέμα που έχει προκαλέσει πόνο και καταστροφή και να καθίσουν όλοι γύρω από το ίδιο τραπέζι να βρουν και να προγραμματίσουν τις καλύτερες δράσεις, με σχέδιο και όραμα.


Έχετε ως κόμμα θέσει ένα στόχο για την Ηλεία; Πότε πρέπει κατά τη γνώμη σας να δοθούν τα χρήματα στην περιοχή και με βάση ποιο σχέδιο;

Εύα Καϊλή: Αρχικά θα ήθελα να σας υπενθυμίσω ότι στις 11 Οκτωβρίου του 2009, μία εβδομάδα δηλαδή μετά την ανάληψη των καθηκόντων του, ο Πρωθυπουργός Γ. Παπανδρέου όπως είχε δεσμευτεί, επέλεξε ως πρώτο του προορισμό την Αρχαία Ολυμπία. Τότε λοιπόν στην ομιλία του αφενός υποσχέθηκε ότι ο κρατικός μηχανισμός δεν θα βρεθεί ποτέ ξανά απροετοίμαστος μπροστά σε μια τέτοια κρίση, τόσο μεγάλου μεγέθους, όπως οι πυρκαγιές του 2007 αφετέρου δε αναφέρθηκε στο όραμα του να μετατρέψει την καταστροφή σε ελπίδα στην περιοχή της Ηλείας. Ο Πρωθυπουργός συνεπώς με αυτή την συμβολική του κίνηση απέδειξε ότι η αναγέννηση της Ηλείας βρίσκεται ψηλά στην ατζέντα των προτεραιοτήτων του, τόσο από προσωπική ευαισθησία για αυτό τον τόπο όσο και λόγω της δυναμικής του. Βέβαια όπως αναφέρθηκα και στην προηγούμενη ερώτησή σας, η σοβαρή δημοσιονομική κρίση που αντιμετωπίζει η χώρα μας δεν επέτρεψαν στην σημερινή Κυβέρνηση την άμεση υλοποίηση των αναπτυξιακών της σχεδίων για την περιοχή.

Συνεπώς απαντώντας και στο ερώτημά σας, Ναι υπάρχει στόχος και αυτός ο στόχος ήταν σαφής από την αρχή: Η περιοχή της Ηλείας να ξαναγεννηθεί από τις στάχτες της. Να μετατραπεί η περιοχή σε ένα πρότυπο αναπτυξιακό κέντρο για τη χώρα με διεθνή εμβέλεια, όπου το φυσικό περιβάλλον, η ιστορία, ο πολιτισμός και πάνω απ' όλα το ανθρώπινο δυναμικό της περιοχής, δηλαδή όλα τα δυνατά της σημεία και ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα που έχει σε σχέση με άλλες περιοχές να αποτελέσουν τους ακρογωνιαίους λίθους της στροφής της σε ένα μοντέλο πράσινης και βιώσιμης ανάπτυξης.

Σύμφωνα με το Κυβερνητικό πρόγραμμα του ΠΑΣΟΚ, κάθε περιοχή στην Ελλάδα θα πρέπει να αποτελέσει πυρήνα ανάπτυξης συμβάλλοντας στην αναγέννηση της Περιφέρειας, η οποία θα στηρίζεται πάντα στα ενγενή της πλεονεκτήματα. Η Ηλεία μπορεί και πρέπει να αποτελέσει υπόδειγμα καλής πρακτικής όσον αφορά στον περιβαλλοντικό σχεδιασμό και στην ήπια ανάπτυξη, καθιστώντας την ως σημείο αναφοράς για όλες τις συναφείς Μεσογειακές χώρες.

Η Κυβέρνηση θα ξεκινήσει άμεσα το αναπτυξιακό της πρόγραμμα για την Ηλεία επενδύοντας στους άξονες του εκσυγχρονισμού των αγροτικών δραστηριοτήτων, στην εκμετάλλευση του πλούσιου δυναμικού της σε Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, όπως παραδείγματος χάρη ο ήλιος, η βιομάζα ως αγροτικά/κτηνοτροφικά υπολείμματα, στην δημιουργική αρχιτεκτονική η οποία θα εντάσσεται αρμονικά στο ήδη διαμορφωμένο φυσικό τοπίο και τέλος στην προστασία και στην ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς και του φυσικού πλούτου της Ηλείας μέσω ολοκληρωμένων προγραμμάτων πολιτιστικής και οικολογικής διαχείρισης. Οι κάτοικοι της Ηλείας θα πρέπει να νιώθουν σίγουροι ότι το εξ’ αρχής Κυβερνητικό ενδιαφέρον για την περιοχή θα μετουσιωθεί πολύ σύντομα σε ένα πολύ προσεκτικό και λεπτομερή στρατηγικό σχεδιασμό πρωτοβουλιών και δράσεων για την ανάδειξη και αειφόρο ανάπτυξη της περιοχής.

Λιάνα Γούτα: Βεβαίως, τα χρήματα πρέπει να δίνονται βάσει κάποιου συγκεκριμένου σχεδίου ανάπτυξης και όχι για «πυροσβεστικά μέτρα». Η χώρα μας, εδώ και δεκαετίες, έχει χάσει πάρα πολλές ευκαιρίες αξιοποίησης κονδυλίων, γιατί απλώς τα θεώρησε «άμεσης κατανάλωσης» και πυροσβεστικής χρήσης, χωρίς να είναι ενταγμένα σε ένα συνολικό σχέδιο ανάπτυξης με βάθος και προοπτική. Έτσι δεν είναι που κατασπαταλήθηκαν τα αγροτικά κονδύλια σε επιδοτήσεις μη ανταγωνιστικών ειδών που δεν ανταποκρινόταν στις απαιτήσεις της αγοράς, μόνο και μόνο για να χρηματοδοτήσουν για μια περίοδο τους αγρότες? Ή όταν αντίστοιχα βαφτίζονταν αναπτυξιακά έργα καταπολέμησης της ανεργίας οι πεζοδρομήσεις και οι πλακοστρώσεις? Άρα η ύπαρξη ενός μακρόπνοου σχεδίου στο οποίο να υπάρχει η προοπτική της αειφόρου ανάπτυξης, και στο οποίο να έχει ληφθεί υπόψη η εμπειρία από τα πολλαπλά λάθη του παρελθόντος πρέπει να είναι ο οδηγός για τις χρηματοδοτήσεις, προκειμένου αυτές να πιάνουν τόπο. Το ίδιο ισχύει και για τον χρόνο της χρηματοδότησης. Βεβαίως έχουν σημασία και τα μέτρα ανακούφισης σε μια πολύ κρίσιμη στιγμή μετά από μια καταστροφή με πολλές κοινωνικές προεκτάσεις, ωστόσο ο σωστός χρόνος χρηματοδότησης είναι εκείνος που θα συντονίζεται με την υλοποίηση ενός καλά σχεδιασμένου τεχνοκρατικού πλάνου ανάπτυξης με σύγχρονες και μοντέρνες αντιλήψεις.


Η κυβέρνηση μιλάει για πράσινη ανάπτυξη και μέσω αυτής συνδυάζει την οικονομική πρόοδο με την προστασία του περιβάλλοντος. Εσείς συμφωνείτε; Θα στηρίξετε την πράσινη ανάπτυξη; Πώς βλέπετε να συνδυάζεται η οικονομική πρόοδος με την Αειφορία στη δυτική Πελοπόννησο;

Εύα Καϊλή: Η οικονομία και το περιβάλλον βρίσκονται σε κρίση ταυτόχρονα σε παγκόσμιο επίπεδο. Αναλύοντας βαθύτερα τις δύο κρίσεις, διαπιστώνει κανείς ότι τα αίτια και των δύο είναι τα ίδια και οφείλονται ουσιαστικά στο σημερινό μοντέλο ανάπτυξης που ενισχύει και διευρύνει την ανισότητα μεταξύ του πολίτη και του προϊόντος που προκύπτει από την ανάπτυξη. Το συμβατικό μοντέλο ανάπτυξης βασίστηκε στο δόγμα του εύκολου και γρήγορου πλουτισμού προς όφελος των λίγων και σε βάρος των πολλών χωρίς να λαμβάνει υπόψη του αξίες όπως ο άνθρωπος, το περιβάλλον, η προστασία και εξοικονόμηση των φυσικών/ενεργειακών πόρων κ.α. Σε πρόσφατη έκθεση της Ευρωπαϊκής Ένωσης εκτιμάται ότι το κόστος στις οικονομίες μας από την υποβάθμιση του φυσικού κεφαλαίου υπερβαίνει τα 3,5 τρις δολάρια ετησίως, ποσού αντιστοίχου σε ύψος με το κόστος της πρόσφατης χρηματοπιστωτικής κρίσης, γεγονός που αποδεικνύει ότι η οικονομία και το περιβάλλον είναι αλληλένδετα.

Η σημερινή οικονομική και περιβαλλοντική κρίση μπορεί να αποτελέσει την ευκαιρία για να ανατραπεί το υφιστάμενο παρωχημένο αναπτυξιακό μοντέλο, το οποίο δεν εγγυόταν σε μακροπρόθεσμη βάση την βιωσιμότητα και την ευημερία της κοινωνίας. Είναι πλέον επιτακτική η ανάγκη να υιοθετηθεί ένα νέο πρότυπο ανάπτυξης τόσο παγκοσμίως όσο και στην Ελλάδα, που να σέβεται και να υπηρετεί τον άνθρωπο και τις πραγματικές του ανάγκες. Ένα πρότυπο ανάπτυξης για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση του οποίου απαιτείται η συστράτευση όλων των δημιουργικών και παραγωγικών δυνάμεων για μία νέα ανθρωποκεντρική αναπτυξιακή πορεία με κοινωνικό πρόσωπο και με σεβασμό στο φυσικό περιβάλλον. Για την σημερινή κυβέρνηση και προσωπικά για τον Πρωθυπουργό Γ. Παπανδρέου, όπως βέβαια και για άλλες Κυβερνήσεις προηγμένων κρατών, η «πράσινη» αειφόρος ανάπτυξη αποτελεί στρατηγική και μοναδική επιλογή.

Πιστεύω ότι από το πόσο γρήγορα θα υιοθετήσει η Ελλάδα αυτό το νέο μοντέλο «πράσινης» ανάπτυξης θα εξαρτηθεί και η θέση της στο νέο παγκόσμιο και οικονομικό περιβάλλον. Δεν θα πρέπει να παραμείνουμε ακόμα μία φορά αδρανείς και οι τελευταίοι των εξελίξεων. Η χώρα μας θα πρέπει να πρωτοστατήσει στο νέο πρότυπο ανάπτυξης. Μόνον έτσι η Ελλάδα θα αποκτήσει ξανά νέο κύρος στους διεθνείς Οργανισμούς, θα προσελκύσει ιδιωτικές επενδύσεις και –ίσως το μεγαλύτερο κέρδος- θα εμπνεύσει την νέα γενιά από την οποία δυστυχώς λείπει το όραμα για το μέλλον.

Ένα άλλος επιπρόσθετος λόγος για να αλλάξει πορεία η χώρα μας, είναι η στρεβλή οικονομική της ανάπτυξη. Για παράδειγμα θα αναφερθώ στην άναρχη τσιμεντοποίηση των αστικών περιοχών με αποτέλεσμα την αποξένωση του πολίτη από την ίδια του την πόλη. Επιπλέον όσον αφορά στην αγροτική μας ανάπτυξη αυτή μέχρι σήμερα στηρίχθηκε σε μια επιδοματική πολιτική, στην παλιά Κοινή Αγροτική Πολιτική της ΕΕ, στην μαζική παραγωγή προϊόντων, όχι πάντα ποιοτικών, στην κατάχρηση του νερού, των λιπασμάτων και των φυτοφαρμάκων.

Ποιο ήταν το τελικό αποτέλεσμα; στον βωμό του κέρδους, ο άνθρωπος και το περιβάλλον παραμελήθηκαν και πληγώθηκαν. Η Λίμνη της Κορώνειας που βρίσκεται και στην περιοχή που εκλέγομαι μετατράπηκε σε βούρκο, πολλοί ποταμοί έγιναν αποδέκτες τοξικών αποβλήτων, ο ποταμός Ασωπός μετατράπηκε σε φορέα νόσων για όσους χρησιμοποιούν τα νερά του και άλλα βέβαια πολλά παραδείγματα στα οποία θα μπορούσα να αναφερθώ αλλά θα καταχρηζόμουν το χώρο που μου διαθέτετε. Είναι σίγουρο ότι αυτή η πολιτική δεν είναι βιώσιμη.

Σε αυτό λοιπόν τον δύσκολο δρόμο της ανασύνταξης αλλά ταυτόχρονα και τον μοναδικό που θα διασφαλίσει τις επόμενες γενεές όλοι μας θα πρέπει να συμβάλουμε τα μέγιστα. Όπως αναφέρθηκα απαιτείται εθνική προσπάθεια. Μια προσπάθεια που ενώνει τις δημιουργικές, δυναμικές και παραγωγικές δυνάμεις του τόπου, αλλά που θέλει και τους πιο αδύναμους και τους πιο περιθωριοποιημένους ως συνοδοιπόρους, διότι όλοι χρειάζονται ενεργοί και συμμετέχοντες στην κοινή προσπάθεια.

Ολοκληρώνοντας την απάντησή μου, θα ήθελα να επισημάνω ότι η Δυτική Πελλοπόνησος θα πρέπει να μπει άμεσα σε τροχιά προόδου και ανάπτυξης που θα συνδυάζεται με την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, την ιστορική κληρονομιά και την ταυτότητα της Πελοποννήσου. Κατά την γνώμη μου αυτό το μοντέλο θα πρέπει να στηριχθεί στο τρίπτυχο «Περιβάλλον – Πολιτισμός – Τουρισμός», πάντα βέβαια με την προϋπόθεση του συντονισμού των ενεργειών των τοπικών φορών για την ολοκλήρωση των μεγάλων έργων υποδομής και την αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της περιοχής.

Λιάνα Γούτα: Εδώ πρέπει να ξεκαθαρίσουμε έναν μύθο που έχει καλλιεργηθεί. Η συζήτηση γύρω από την πράσινη ανάπτυξη δεν είναι μια πρόταση-έμπνευση της κυβέρνησης. Πρόκειται για τη συζήτηση που έχει μπει στο επίκεντρο της πολιτικής σε όλο τον κόσμο και στην Ευρωπαϊκή Ένωση ιδιαίτερα. Η ΕΕ μάλιστα πρωτοπορεί εδώ και χρόνια στη λήψη αποφάσεων και νομοθετικών πρωτοβουλιών υπέρ του περιβάλλοντος γενικά και της κλιματικής κρίσης ειδικότερα καθώς και στην ανάπτυξη των νέων φιλοπεριβαλλοντικών τεχνολογιών. Η συζήτηση σήμερα, παίρνει το έναυσμα από το περιβαλλοντικό πρόβλημα της κλιματικής αλλαγής, αλλά τα μέτρα αντιμετώπισης αφορούν την αλλαγή του μοντέλου ανάπτυξης, την ενέργεια που καταναλώνουμε και πρακτικά όλο τον σύγχρονο τρόπο ζωής στα τελευταία 100 χρόνια. Αυτό το μοντέλο ανάπτυξης και σύγχρονου τρόπου ζωής είναι που πρέπει επειγόντως να αλλάξουμε. Ο σωστός όρος λοιπόν, είναι να μιλάμε για την Αειφόρο Ανάπτυξη, τον όρο που υιοθετεί σήμερα και η ΝΔ, η οποία εκφράζεται μέσα από την κοινή Ευρωπαϊκή Ενεργειακή Στρατηγική αλλά και την νέα Στρατηγική Ανάπτυξης της ΕΕ με τον κωδικό «Ευρώπη 2020» που υιοθέτησαν πριν λίγες μόνο μέρες οι 27 χώρες. Η Αειφόρος ανάπτυξη είναι μονόδρομος για την ΕΕ, το ίδιο και για την Ελλάδα. Ας μη ξεχνάμε επίσης ότι ευρωπαϊκή πολιτική καθορίζεται κυρίως από τα κεντροδεξιά κόμματα που επικρατούν στην ΕΕ και στο ευρωπαϊκό κοινοβούλιο, ή αλλιώς το ΕΛΚ, στο οποίο ανήκει και η ΝΔ και το οποίο έχει θέσει την αειφόρο ανάπτυξη ως μια από τις βασικές του προτεραιότητες για την τρέχουσα θητεία του ευρωκοινοβουλίου. Έτσι, η ΝΔ μπορεί και πρέπει να αποτελέσει την φωνή της ευρωπαϊκής πολιτικής και του ΕΛΚ στην Ελλάδα, τη φωνή της ευρωπαϊκής πρωτοπορίας για το περιβάλλον και τη νέα οικονομία. Μέχρι τώρα είναι αλήθεια ότι δε το έκανε όσο έπρεπε, αφήνοντας το πεδίο σε άλλες παρατάξεις και στο ΠΑΣΟΚ να μονοπωλήσουν την κουβέντα, παρουσιάζοντας τους ευρωπαϊκούς στόχους και τις δεσμεύσεις που ούτως ή άλλως έχουμε ως χώρα ως μια δικής τους έμπνευσης «Πράσινη» πρόταση.

Ο συνδυασμός της νέας οικονομίας με την αειφορία είναι όπως είπαμε γενικός για όλη την ΕΕ, για όλη την Ελλάδα και άρα και για τη Δυτική Πελοπόννησο. Στην πορεία για μια οικονομία χαμηλής κατανάλωσης, χαμηλού άνθρακα, βιωσιμότερης, που θα εξασφαλίζει την προστασία του περιβάλλοντος, θα φέρνει ανάπτυξη και νέες θέσεις εργασίας, κοινωνική και εδαφική συνοχή, οι τεχνοκρατικές λύσεις και οι πολιτικές αποφάσεις πρέπει να είναι κοινές, τολμηρές, με όραμα, με μακρόπνοο πολυετή σχεδιασμό. Και αφορούν όλη την Ελλάδα. Το δε στοιχείο της αειφορίας πρέπει να καταλάβουμε ότι αφορά όλους τους κλάδους οικονομικής δραστηριότητας, και τους συμβατικούς και τους νέους, αλλά και κάθε δράση μας ως πολίτες.


Ποιο είναι κατά τη γνώμη σας το αναπτυξιακό μοντέλο για έναν αγροτικό νομό όπως ο δικός μας;

Εύα Καϊλή: Αρχικά και πριν αναφερθώ στο αναπτυξιακό μοντέλο που θα ήταν δυνατό να ακολουθήσει ο Ν. Ηλείας, θα πρέπει η Κυβέρνηση να προχωρήσει το συντομότερο δυνατό στην λήψη μέτρων, προληπτικών για την προστασία της περιοχής από παρόμοιες μελλοντικές καταστροφές και αποκατάστασης για την περιβαλλοντική της ανασυγκρότηση. Παραδείγματος χάρη θεωρούνται απαραίτητα μέτρα όπως:

* Το πρόγραμμα χαρτογράφησης των καμένων εκτάσεων και το σχέδιο δασοπονικής προστασίας και ανάπτυξης της περιοχής, με το οποίο θα δοθεί προτεραιότητα πρώτα απ΄ όλα στην αναδάσωση των περιοχών, όπου έχει αποτύχει η φυσική αναγέννηση του δάσους.
* Την αντιπλημμυρική και αντιδιαβρωτική προστασία της περιοχής με ολοκληρωμένες παρεμβάσεις ανά υδρολογική λεκάνη, που θα συμβάλλουν στην πυροπροστασία της περιοχής.
* Την χρήση νέων τεχνολογιών για την έγκαιρη προειδοποίηση για πυρκαγιές (χρήση αισθητήρων).
* Την ανάπτυξη σχεδίων και διαμόρφωσης σεναρίων για την αντιμετώπιση παρόμοιων καταστροφών
* Το πρόγραμμα κατάρτισης δασικών χαρτών σε όλη την περιοχή.

Όπως αναφέρθηκα προηγουμένως στην περίπτωση της Δυτικής Πελοποννήσου, η Ηλεία θα πρέπει άμεσα να ξαναγεννηθεί από τις στάχτες. Λαμβάνοντας υπόψη τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της περιοχής και τα ανταγωνιστικά της πλεονεκτήματα, στους παραπάνω πυλώνες του Περιβάλλοντος – Πολιτισμού – Τουρισμού θα πρόσθετα και την Γεωργία.

Η Κυβέρνηση στις προγραμματικές της δηλώσεις και στην προσπάθεια ανασυγκρότησης της Ελληνικής οικονομίας κατέστησε σαφές ότι θα είναι κοντά στους νέους αγρότες και κτηνοτρόφους και ότι δεν προτίθεται να τους εγκαταλείψει, όπως γινόταν κατά κόρον στο παρελθόν. Ο Γ. Παπανδρέου θεωρεί ότι η αγροτική οικονομία μπορεί να πρωτοστατήσει στην αύξηση της παραγωγικότητας της χώρας μας. Η επιστροφή στις παραδοσιακές Ελληνικές καλλιέργειες τοπικών προϊόντων, η βιολογική και ενεργειακή γεωργία, πάντοτε εστιάζοντας στην ποιότητα, μπορούν να αναγεννήσουν τον αγροτικό τομέα και να προσδώσουν όραμα στους νέους αγρότες στην περιοχή.

Όσον αφορά στον τουρισμό, πέραν των κλασσικών ξενοδοχειακών συγκροτημάτων τα οποία θα πρέπει να εντάσσονται αρμονικά στο φυσικό περιβάλλον της περιοχής, θα ήταν δυνατό να σχεδιασθούν και να αναπτυχθούν εναλλακτικές και δράσεις τουρισμού στην περιοχή, όπως άθλησης, αναψυχής, παρατήρησης και ενημέρωσης. Από αυτές τις ήπιες τουριστικές δράσεις αναμένεται να ανανεωθεί η τουριστική δυναμική της περιοχής και να αναδειχθεί το φυσικό κάλλος και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της. Και αυτά, σε συνέχεια της δέσμευσής του Πρωθυπουργού για ανάδειξη της Ολυμπίας σε πραγματικό φάρο των αξιών του Ολυμπισμού και της εκεχειρίας, την πλήρη αποκατάσταση και αποτελεσματική προστασία όλων των αρχαιολογικών χώρων και την ίδρυση ενός Μουσειακού και Θεματικού Πάρκου για την ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς της Αρχαίας Ελλάδας και των Ολυμπιακών Αγώνων.

Λιάνα Γούτα: Το μοντέλο ανάπτυξης πρέπει σαφώς να προσαρμοστεί στις σύγχρονες επιταγές και να απαντήσει στις προκλήσεις της εποχής. Έτσι η Αειφόρος Ανάπτυξη πρέπει να αποτελέσει τον κύριο άξονα για κάθε δράση που θα σχεδιαστεί από εδώ και μπρος. Κι αυτό να συνδυαστεί με τον εξαιρετικής σημειολογίας ιστορικό χαρακτήρα της περιοχής της Ολυμπίας, αλλά και γενικότερα με το φυσικό κάλλος του νομού.

Μιλώντας για μια νέου τύπου αειφορική ανάπτυξη σε έναν αγροτικό νομό, όπως της Ηλείας, αυτή πρέπει να διαπεράσει όλες τις δραστηριότητες και όλους τους τομείς...

* Την ανάδειξη του φυσικού περιβάλλοντος της περιοχής από συγκριτικό σε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα με πρωτοβουλίες τουρισμού και οικοτουρισμού, τοπικών παραδοσιακών καλλιεργειών, βιοκαλλιέργειας κλπ
* Την αλλαγή της αγροτικής καλλιέργειας, όχι με κριτήρια επιδότησης και κατασπατάλησης των κοινοτικών επιχορηγήσεων, αλλά αξιοποίησης των κοινοτικών κονδυλίων για ποιότητα, τυποποίηση και πιστοποίηση, καινοτομία στην αγροτική παραγωγή
* Την ανάδειξη της ιστορικής κληρονομιάς και του φυσικού περιβάλλοντος, των οικοσυστημάτων, των δασών, των υδάτων και την προστασία τους από τη ρύπανση, την υπερεκμετάλλευση, τη μείωση του φυσικού πλούτου.
* Στο κομμάτι της ενέργειας, με πρωτοβουλίες εξοικονόμησης ενέργειας αλλά και χρήσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, όπως πχ γεωθερμία για τα θερμοκήπια, φωτοβολταϊκά για τα κτίρια αλλά κι άλλες ενεργοβόρες δραστηριότητες κλπ.
* Μετά από μια τέτοια μεγάλη καταστροφή, την αναδόμηση της περιοχής με νέους όρους δόμησης, βιοκλιματικής αρχιτεκτονικής, συμβατής με την ιστορία, την παράδοση και την φυσική μορφολογία της περιοχής.
* Την ανάπτυξη μιας ήπιας μορφής τουρισμού που θα είναι θα συνδυάζεται αρμονικά με τις κλίμακες της περιοχής, με τον αγροτικό της χαρακτήρα και παράδοση, και θα τα αναδεικνύει σε πλεονεκτήματα.

Μέσα από αυτή τη μεγάλη καταστροφή, ίσως είναι τώρα η ευκαιρία να ξανασχεδιάσει η περιοχή το μέλλον της και να αλλάξουν νοοτροπίες και λογικές οι οποίες οδήγησαν σε τραγικά λάθη στο παρελθόν σε πολλές περιοχές της Ελλάδας.

Τρίτη 6 Απριλίου 2010

Πλατεία Ανδριάρα....πάμε ξανά!!!


Από ποιο πεζοδρόμιο θα περάσει ο Πάγκαλος όταν έρθει στον Πύργο;




Θα χωρέσει Δήμαρχε ..θα χωρέσει...Οι άλλοι δημότες του Πύργου δηλαδή πώς χωράνε;Θα χωρέσει κι ο Πάγκαλος!!

Περίεργο φαινόμενο: Από άγνωστο ιό ξεραίνονται δέντρα μπροστά από καταστήματα που συνηθίζουν να καταλαμβάνουν τα πεζοδρόμια!!



Οι επιστήμονες ερευνούν τα αίτια του φαινομένου!!!

Απαγορεύεται το Απαγορεύεται!!!!!!!!


Μπράβο στους εμπνευστές!!

Κίνηση ΜΑΤ


Η έξυπνη κίνηση ματ του δημάρχου. Αφού μουσείο δεν υπάρχει και δεν λειτουργεί... τι στην ευχή χρειάζεται την πινακίδα;

Τα δέντρα.....



Δέντρα πεθαίνουν γερμένα. Και ενίοτε αποτελούν και κίνδυνο για αυτοκίνητα και περαστικούς. Το φαινόμενο παρατηρείται εδώ και οκτώ μήνες.

Η άλλη πλευρά της πόλης ακριβώς κάτω από το επαρχείο.

Τα χόρτα κρύβουν και την ιστορία.


Τα χόρτα κρύβουν και την ιστορία. Μόλις που διακρίνεται η μαρμάρινη βρύση δίπλα στο κουτί της Δ.Ε.Η.

Καλό Πάσχα κύριε δήμαρχε




Καλό Πάσχα κύριε δήμαρχε. Την ίδια ευχή σας δώσαμε και τα Χριστούγεννα όταν από τα φιλικά σας μέσα μαζικής ενημέρωσης εξαγγείλατε ότι « εντός των ημερών τελειώνει το έργο» Έχει φύγει και το «το δήθεν προστατευτικό» και τά τσιγγανάκια το πρωί ΤΗΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ πηδούσαν από τον τεράστιο μαντρότοιχο. Ευτυχώς που δεν θρηνήσαμε θύματα.